Boven de vouwlijn

Wat betekent boven de vouwlijn?

In de begindagen van publicatie was ‘boven de vouwlijn’ een term die werd gebruikt voor inhoud die op de bovenste helft van de voorpagina van een krant verscheen. Toen kranten geplooid werden en ten toon lagen in de winkel, waren de koppen en verhalen die boven de vouw verschenen het meest zichtbaar. Pakkende koppen en levendige beelden werden vaak gebruikt om de aandacht van de lezers te trekken en hen te overtuigen om de krant te kopen.

Terwijl uitgevers hun bedrijf digitaliseerden en het internet zich in de jaren negentig ontwikkelde, bleef de term bestaan. Tegenwoordig verwijst de vouw niet langer naar een werkelijke vouw in een krant, maar naar de onderkant van een browservenster, of ongeveer 600 pixels vanaf de bovenkant van de website.

Waarom is boven de vouw belangrijk?

Inhoudsindeling en plaatsing zijn belangrijk omdat inhoud die boven de vouw verschijnt, het eerst zichtbaar is wanneer de gebruiker de pagina laadt. Het is de belangrijkste content en trekt meteen de aandacht van de bezoeker.

Vanwege de hoge zichtbaarheid moet de inhoud die u boven de vouwlijn plaatst, de inhoud zijn die het belangrijkste is voor het bereiken van uw doelen. De inhoud moet onmiddellijk de aandacht van de gebruiker trekken en hen de inhoud bieden waarnaar ze op zoek zijn, zodat ze niet weg klikken en een andere site bezoeken.

Voor websites leidt het plaatsen van CTA’S op de startpagina meestal tot hogere conversiepercentages.

Hoe wordt boven de vouw gemeten?

Het is onmogelijk om een ​​enkele vouwplaatsing voor een website te definiëren. De precieze locatie van de vouw verschilt vanwege de verscheidenheid aan monitor formaten, schermresoluties, browser-plugins en formaten van verschillende smartphones en tablets.

Bij het bepalen van een gemiddelde vouwplaatsing zijn de meeste webontwerpers het erover eens dat de vouwlijn ongeveer 1000 pixels breed en 600 pixels hoog is.

Dit is het beste scenario voor de meest voorkomende monitor / browser-combinatie van 1024×786 pixels, met het browservenster gemaximaliseerd en zonder geïnstalleerde werkbalken bovenaan, waardoor de inhoud naar beneden wordt gedrukt.

Dankzij analyse resultaten (vb. Google Analytics) van uw website zou u kunnen meten wat de meest voorkomende schermafmetingen van uw bezoekers zijn. Hoewel 1024×768 traditioneel de meest voorkomende is, worden nieuwe dimensies steeds populairder.

Overwegingen voor mobiel

Het toenemende gebruik van smartphones maakt het optimaliseren van websites voor boven de vouwlijn gecompliceerder.

Mobiele apparaten bieden een grote verscheidenheid aan schermformaten. Bovendien browsen gebruikers op telefoons over het algemeen in portretmodus in plaats van in landschapsmodus, waardoor het traditionele paginaontwerp opzij wordt gedraaid.

Met zoveel mensen die webpagina’s bezoeken op zoveel verschillende apparaten, impliceren de huidige webontwerpmethoden het gebruik van responsief ontwerp: gebruik maken van flexibele lay-outs, afbeeldingen en cascading style sheets. In een responsief ontwerp is er geen vaste lay-out voor een pagina en wordt de inhoud teruggezet naar een willekeurig scherm. Responsieve webpagina’s reageren op de omgeving waarin ze worden gebruikt.

Hoewel de belangrijke inhoud nog steeds hoog op de pagina moet staan, moeten de pagina’s tegenwoordig worden ontworpen om meer scrollen aan te moedigen, zodat ze geen belangrijke inhoud missen.

SEO overwegingen

Hoewel het vaak een goede gewoonte is om advertenties boven de vouw te plaatsen zodat hun zichtbaarheid wordt gemaximaliseerd, kan het overdrijven met advertenties ook negatieve gevolgen hebben.

Google heeft in de loop der jaren verschillende algoritme-updates uitgevoerd die websites die veel advertenties boven de vouw plaatsen, waardoor de daadwerkelijke inhoud van de pagina onder de vouw wordt geduwd, te bestraffen. Sites die talloze advertenties bovenaan de pagina plaatsen, bieden een slechte gebruikerservaring en dit kan leiden tot een sterke vermindering in je SEO-verkeer.

Het optimaliseren van de zichtbaarheid van advertenties vereist evenwicht, zodat zowel de gebruikerservaring als de zichtbaarheid van advertenties worden gemaximaliseerd.

Inhoud en advertentieplaatsing optimaliseren

Het optimaliseren van de plaatsing van inhoud en advertenties op een website is een iteratief proces waarbij gegevens moeten worden geanalyseerd, getest en mee worden geëxperimenteerd.

Een goed uitgangspunt voor optimalisatie van de pagina lay-out is om naar uw analyse tool te kijken om de demografie (browsers, schermformaten, apparaat type) van uw gebruikers te bepalen, evenals hun werkelijke gedrag (scroll depth, bounce rate, engagement rate). Deze analyse biedt u een set basisstatistieken over hoe uw gebruikers omgaan met uw site.

Zodra een eerste audit van de locatie is voltooid, is de volgende stap het genereren en testen van hypotheses. U kunt ideeën bedenken voor inhoud en advertentieplaatsingen en A/B-testen uitvoeren om elementen op een pagina te verplaatsen en kijken welke het beste presteert.