Boven de vouwlijn

De term boven de vouwlijn werd vroeger gebruikt voor de inhoud die op de bovenste helft van de voorpagina van een krant verscheen. Toen kranten geplooid werden, waren de koppen en verhalen die boven de vouw verschenen het meest zichtbaar. Sprekende titels en beelden werden vaak gebruikt om de aandacht van potentiële klanten te trekken.

De term above the fold bleef tijdens de digitalisering bestaan. De vouwlijn verwees niet langer naar een werkelijke vouw in een krant, maar naar de onderkant van een browservenster.

Boven de vouwlijn

Waarom is boven de vouw belangrijk?

Het plaatsen van je content boven de vouwlijn is belangrijk omdat dit het eerst zichtbare is wanneer de webpagina laadt. De aandacht van de bezoeker wordt meteen getrokken.

Deze inhoud moet vanwege de hoge zichtbaarheid de content zijn die het belangrijkste is voor uw website. Ze biedt meteen waar de bezoeker naar op zoek is. De bezoeker klikt hierdoor minder snel weg naar een andere website.

Het plaatsen van call-to-actions op de startpagina leidt daarom meestal ook tot hogere conversiepercentages.

Hoe wordt above the fold gemeten?

De ​hoogte van de ​vouwlijn is onmogelijk om voor een website precies te bepalen.
Er zijn vele zaken wat de vouwlijn kan beïnvloeden:

  • Variëteit aan monitor groottes.
  • Verschillende schermresoluties
  • Gebruik van browserplugins
  • Smartphone of tablet gebruik.

Ik bepaal de vouwplaatsing op ongeveer 1000 pixels breed en 600 pixels hoog.

Dankzij een analyse tool, zoals Google Analytics te gebruiken kan u ontdekken wat de meest voorkomende schermresoluties van uw bezoekers zijn.

Overwegingen voor responsive design

Het optimaliseren van websites is door het toenemend gebruik van smartphones iets gecompliceerder geworden.

Mobiele apparaten bieden een grote verscheidenheid aan schermformaten. Gebruikers browsen op telefoons over het algemeen in portretmodus in plaats van in landschapsmodus. Hierdoor wordt het oorspronkelijke paginaontwerp opzij gedraaid.

Doordat zoveel mensen webpagina’s bezoeken op zoveel verschillende apparaten, wordt er gebruik gemaakt van responsive design. Flexibele lay-outs, responsive afbeeldingen, … In een responsive ontwerp is er geen vaste lay-out voor een pagina maar wordt de inhoud steeds op de best mogelijke manier weergegeven.

Hoewel de belangrijkste inhoud nog steeds boven de vouwlijn moet staan, moeten de pagina’s tegenwoordig worden ontworpen om meer scrollen aan te moedigen. De bezoeker mist op die manier geen belangrijke inhoud.

Boven de vouwlijn grafische weergave

Advertenties boven de vouwlijn?

Hoewel het vaak wordt gedaan is het niet altijd de beste keuze om advertenties boven de vouwlijn te plaatsen. Dit kan zelfs negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid.

Google update regelmatig zijn algoritmes, en de laatste jaren worden websites die advertenties boven de vouw plaatsen bestraft. Als gevolg van advertenties boven de vouw wordt namelijk de belangrijkste content van je website onder de vouw geduwd.

De zichtbaarheid van advertenties optimaliseren vereist een zeker evenwicht. Zowel de gebruiksvriendelijkheid als de zichtbaarheid van je advertenties moeten worden gemaximaliseerd.