Marketing campagnes verbeteren

Hoe beter je jouw publiek begrijpt, hoe krachtiger uw SEO- en marketinginspanningen zullen worden. Zo kan je jouw marketing campagnes verbeteren. Hier is een stapsgewijze aanpak die je zal helpen jouw publiek te leren kennen.

Keywords. Conversie. Gebruikerservaring. Zoekmachine optimalisatie.

Wat hebben al deze woorden en zinnen gemeen?

Ze hebben allemaal betrekking op hoe je jouw doelgroep aanspreekt, betrekt en converteert.

Het geheim van elke goede digitale marketingcampagne is om de specifieke kenmerken van je ideale klanten te identificeren. Dit zijnde geografische, demografische en motivatie kenmerken.

Hoe meer je weet over jouw publiek, hoe krachtiger uw digitale marketinginspanningen zullen worden.

Op een gegeven moment, of het nu in een marketing cursus was die je hebt gevolgd of uit zelfstudie, heb je waarschijnlijk gehoord dat het ongelooflijk belangrijk is om je publiek te leren kennen.

Wat dit werkelijk betekent: het is niet voldoende om de demografische gegevens en locatie van jouw potentiële klanten te kennen. Je moet zoveel mogelijk over hen weten, inclusief hun:

  • Persoonlijkheidskenmerken.
  • Interesses.
  • Waarden.
  • Meningen.

Als je dit allemaal weet, kan je:

  • Stel een nauwkeurige lijst op met onderwerpen en keywords om te targetten.
  • Maak je pagina’s efficiënter om te converteren.
  • Creëer een geweldige gebruikerservaring.
  • Optimaliseer je inhoud.
  • Maak de perfecte boodschap om je bezoekers actie te laten ondernemen.
  • Vind de belangrijkste influencers binnen je marktsegment.

Hieronder vind je een stapsgewijze aanpak die je kan gebruiken om jouw publiek te leren kennen. Dit zal je helpen om een succesvolle digitale marketingcampagne op te zetten.

SEO succes factoren

Stap 1: voer marktonderzoek uit

Wil je meer weten over je doelgroep, dan moet je ouderwets marktonderzoek doen.

Het doel van marktonderzoek is om zo veel mogelijk details te verkrijgen over de groep die u target. Deze kan je later gebruiken om persona’s op te bouwen.

Er zijn veel manieren waarop je deze informatie kan verzamelen, waaronder de volgende vijf methoden.

Neem contact op met andere afdelingen

Vaak werken we binnen onze eigen afdeling of team en reiken we niet snel voor hulp naar andere afdelingen.

Wanneer je je bezighoudt met digitale marketing moet je profiteren van de schat aan informatie die bestaat binnen andere afdelingen.

Het verkoopteam kent bijvoorbeeld de soorten vragen die prospects stellen en kent ook hun interesses en wensen.

Als jouw bedrijf een klantenservice heeft, kunnen zij inzicht geven in de woorden die klanten gebruiken (d.w.z. mogelijke trefwoorden voor SEO) en welke vragen vaak worden gesteld.

Indien jouw bedrijf niet zo groot is, zijn er nog steeds mensen die de vragen en opmerkingen van potentiële klanten beantwoorden. Neem de tijd om met hen om de tafel te gaan zitten en hen vragen te stellen over jouw doelgroep.

Verzamel gegevens met behulp van tools

Met tal van tools kan je gegevens verzamelen over jouw doelgroep. Deze tools variëren in prijs, maar kunnen je helpen bij het leggen van een informatie database. Variërend van demografische basisgegevens tot specifieke gewoonten en interesses.

Eén van mijn favoriete tools is:

Demographics Pro: deze tool analyseert Twitter- en Instagram-profielen om je inzicht te geven in volgers. Als je bedrijf niet veel volgers heeft, kan je de profielen van jouw concurrent analyseren. Je kunt een heleboel geweldige gegevens voor je persona’s verzamelen na het analyseren van een profiel.

Onderzoek social media

Als je ooit de gedachten van jouw klanten wil lezen, komt social media het dichtst in de buurt om dit te doen.

Dit concept staat bekend als sociaal luisteren. Het bestaat uit het monitoren van de verschillende sociale netwerken om te ontdekken wat er wordt gezegd over jouw bedrijf, je concurrenten en onderwerpen die relevant zijn voor je bedrijf.

Je kan zelfs trends identificeren in de interesses en problemen van jouw publiek.

Je kan ook bepalen op welke sociale netwerken je doelgroep het meest actief is. Of ontdekken naar welke influencers ze het meest luisteren.

In plaats van je publiek rechtstreeks vragen te stellen, kan je hun sociale activiteiten monitoren. Zo bepaal je welke inhoud het meest waardevol en relevant is voor hen.

Start een enquête

Je moet meer informatie over je publiek verzamelen dan louter algemene demografische gegevens. Dit betekent niet dat je demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, opleiding, werk, enzovoort moet negeren.

Om deze info vrij snel te vergaren kan je een enquête opzetten. Deze methode is ideaal voor het onderzoeken van een grote groep. Hierdoor verkrijg je waarheidsgetrouwe gegevens over je doelgroep en potentiële klanten.

Een goede tool hiervoor is ondermeer SurveyMonkey.

Stap 2: creëer persona’s

Nadat je gedetailleerde informatie over je doelgroep hebt verzameld kan je beginnen met het uitbouwen van persona’s.

Het gebruiken van persona’s kan je conversie immens doen stijgen.

Een persona is geen basis kopersprofiel. Het is een weergave van je ideale klant gebaseerd op marktonderzoek en actuele gegevens van jouw klantenbestand.

Stap 1 helpt je deze informatie samen te stellen om de demografie, motivaties en interesses van je beoogde klanten te ontdekken.

Je marketing campagnes verbeteren dankzij onderstaande tips te volgen om persona’s op te bouwen.