SEO strategie

Bijna elke SEO-strategie kan profiteren van volgende vijf elementen. Neem ze op in jouw strategie en manier van zaken doen.

In de SEO-branche wordt er veel tijd besteed aan het uitwisselen van verschillende tactieken en ideeën. Met als gevolg een wederzijds voordeel.

Elke SEO strategie is anders, zoals het hoort. Maar er is wel een onderliggende basis voor het ontwikkelen van deze strategieën.

Hier zijn de vijf basisregels die elke SEO strategie nodig heeft.

1. Een mindmap

Een mindmap is een goed begin om jouw strategie vanaf niets op te bouwen. Bekijk het als een map van jouw categorieën en pagina’s. Vertrekkend vanuit het midden richting je categorieën en zo verder naar eventuele subcategorieën.

Het is geen visuele voorstelling van jouw uiteindelijke strategie. Een mindmap is niet bedoeld voor het presenteren van je plan. Maar om erover na te denken.

Het zijn hulpmiddelen om je denkproces voor te stellen. Zo ontdek je hoe jouw ideeën in een geheel bij elkaar passen.

Je kunt een tool als Mind Meister gebruiken, hiermee kan je online je mindmap uittekenen.

Mindmap voor SEO strategie

2. Een visuele weergave van de SEO strategie

Zodra je strategie concreter wordt heb je een uitgebreider document nodig dan een mindmap.

Bedenk wat een strategie is: een plan.

Dat betekent dat je doelen hebt, specifieke taken die aan die doelen zijn gekoppeld. Sommige taken die vóór andere moeten komen. Terugkerende taken die moeten worden herhaald en aangescherpt. En subtaken die in de loop van de tijd talrijker en specifieker worden.

Je moet dit alles snel en gemakkelijk kunnen presenteren voor jezelf of voor medewerkers, en je moet dit doen in een formaat dat eenvoudig genoeg is voor alle partijen om het te begrijpen en te bewerken.

Je kunt Google Sheets, Trello, Workzone of wat je maar wilt gebruiken. De tool zelf is minder belangrijk dan de manier waarop je deze gaat gebruiken.

Het moet voor alle partijen onmiddellijk duidelijk zijn hoe ze het plan moeten lezen en hoe ze wijzigingen moeten aanbrengen.
Het moet ook duidelijk zijn:

  • Welke taak is toegewezen aan wie.
  • Chronologie van de taken.
  • Welke taken zijn herhalend, welke zijn in uitvoering of voltooid.

3. Een goed begrip van het bedrijf

Of je nu intern of extern aan de SEO werkt, je moet een goed doorgedreven kennis hebben van het bedrijf. Je moet weten wat de sterke punten zijn die je kan gebruiken om de beste SEO waarde te verkrijgen. En welke tactieken het best werken om merkidentiteit te verkrijgen.

Met behulp van volgende factoren kan je aan de slag:

Wat is er uniek aan het bedrijf?

Je moet te weten komen wat het bedrijf zo uniek maakt. Dit is belangrijk om een specifiekere doelgroep te bereiken, om je keywords te bepalen, en nog veel meer.

Wat is de visie van het bedrijf?

We moeten meer weten dan enkel in welke branche we ons bevinden. Bekijk grondig de visie van het bedrijf om te zoeken achter strategie doelen.

Waar faalt het bedrijf in op dit moment?

Als je de gebreken kunt vast stellen kan je hiermee rekening mee houden in je strategie. Als bijvoorbeeld een product bij een concurrent goedkoper én beter is, is het misschien slim om dit niet op te nemen in je SEO strategie.