SEO succes factoren

De belangrijkste succesfactoren voor SEO zijn onder meer het optimaliseren van de zoekervaring, het creëren van relevante inhoud voor mensen (niet voor zoekmachines) en het voorbereiden op gesproken zoekopdrachten.

Klaar om het geheim van zoekmachineoptimalisatie (SEO) te leren?

Wel, laten we negatief beginnen: er is niet echt een geheim.

Er is geen geheim recept.

SEO gaat niet over speciale codes of het bespelen van de zoekalgoritmes.

Wat je echt nodig hebt, is een grondig begrip van wat mensen willen als ze zoeken – en waarom ze het willen (of nodig hebben).

Het feit dat er geen groot geheim is, is net wat SEO zo moeilijk maakt. Het is ook een constant veranderende wereld.

En wij maken de regels niet – de zoekmachines zoals Google doen dat.

Dat gezegd zijnde, is organisch goed scoren in Google één van het meest winstgevende marketingkanaal dat er is, tenminste als u bereid bent erin te investeren.

SEO succes factoren

Waar zoekoptimalisatie naar toe gaat

Een complete gids voor SEO – en waar zoekoptimalisatie naartoe gaat – zou onmogelijk in één artikel passen.

De belangrijkste SEO succes factoren zijn onder andere:

  • Technisch: dit omvat alles wat van invloed is op de prestaties van jouw website. De zichtbaarheid of hoe zoekmachines toegang krijgen tot jouw site. Dit omvat indexeren en crawlen, schema.org, paginasnelheid, site-structuur, URL-structuur en nog veel meer.
  • On-page: dit is uw inhoud – zowel wat zichtbaar is voor gebruikers op jouw pagina’s (tekst, afbeeldingen, video of audio) als elementen die alleen zichtbaar zijn voor zoekmachines (HTML-elementen, gestructureerde gegevens).
  • Off-page: dit is alles dat niet op jouw website staat. Bij off-page factoren gaat het uiteindelijk om het laten groeien van de site-autoriteit, de relevantie, het vertrouwen van jouw website en het opbouwen van een publiek. Denk aan linkbuilding, social media marketing, PPC-marketing, recensies en door gebruikers gegenereerde inhoud.

In dit hoofdstuk beginnen we met het verkennen van de wereld van SEO op drie van de belangrijkste gebieden die u zullen helpen om succes te boeken:

  • Optimalisatie van zoekervaring: wat kan je doen om meer aanwezig te zijn bij je klanten?
  • Contentstrategieën voor echte mensen: het belang van inhoud en wat het betekent om relevant te zijn.
  • De impact van gesproken zoekopdrachten op SEO: we kijken naar de niet al te verre toekomst en laten u zien waarom het nu tijd is om te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Wacht dus niet!

1. Search Experience Optimization

Als je de afkorting SEO hoort, betekent dit meestal Search Engine Optimization. En, zoals je zou verwachten, betekent SEO in deze context het optimaliseren van je website voor zoekmachines.

Maar Search Experience Optimization is een nieuwere manier om na te denken over de term SEO. Sommigen noemen optimalisatie van zoekervaringen zelfs de nieuwe SEO.

Optimalisatie van de zoekervaring is optimaliseren voor mensen op alle plaatsen waar uw merk en inhoud mogelijk voorkomt. Het gaat verder dan het technisch optimaliseren van je website – hoewel dit nog steeds ongelooflijk belangrijk is!

Volgens een onderzoek begint 93 procent van alle online ervaringen met een zoekmachine. Dat betekent dat een zoekmachine het grootste reclamebord is voor merken en bedrijven.

Zoekmachines reizen ook met ons mee, waar we ook gaan. Google noemt deze zoekervaringen momenten:

  • Ik-wil-weten.
  • Ik-wil-gaan.
  • Ik-wil-doen.
  • Ik-wil-kopen.

Moderne SEO-strategieën vereisen dat we creatief zijn om zichtbaarheid te krijgen.

Knowledge panels

De knowledge panels van Google, die worden aangedreven door de Knowledge Graph van Google, geven de basisgegevens van een bedrijf weer. Dit omvat zaken als:

  • plaats
  • telefoonnummer
  • recensies
  • openingsuren
Knowledge Graph Google

Dit is een uitgelezen manier om vertrouwen in jouw merk op te bouwen. Zoekers zijn geoefend om naar bepaalde delen van zoekresultaten te kijken, zoals de Knowledge Graphs, om betrouwbare informatie te verkrijgen die ze nodig hebben.

Het verkrijgen van deze panels is belangrijk als je een merk bent. Het is erg nefast als je niet in de Knowledge Graph staat.

Mensen zochten ook naar

Mensen zochten ook naar is een andere zoekfunctie waarbij gerelateerde zoektermen onmiddellijk in de zoekresultaten worden getoond. Dit zijn termen waarnaar mensen zoeken en inhoud van websites worden getoond om deze resultaten te vullen.

U kunt deze zoekfunctie gebruiken voor content optimalisatie of om aanvullende nieuwe stukjes content te maken. Deze zullen jouw uiteindelijk helpen om jouw doelgroep te bereiken.

Pas SEO toe op verschillende platformen

Naast het optimaliseren voor de verschillende delen van de zoekresultaten kunt u SEO-optimalisatie ook toepassen op elk platform waarop kan gezocht worden.
Dit kan zijn op onder andere:

  • YouTube
  • Google My Business
  • Social media
  • Yelp

Al deze platforms zijn volledig aanpasbaar aan de SEO principes en bieden jouw bedrijf kansen om extra visibiliteit te creëren.

Bovendien, wanneer u optimaliseert voor deze platformen, kan inhoud van jouw bedrijf ook in de traditionele resultaten van zoekmachines worden opgenomen.

2. Optimaliseer content voor mensen

Soms ga je zo op in het tevreden stellen van Google, dat je al snel vergeet dat het uiteindelijk draait in het optimaliseren van je website voor potentiële klanten.

Optimaliseer dus altijd voor mensen, niet voor zoekmachines.

Creëer relevante inhoud voor klanten, niet met als enig doel om hoger te scoren.

Wanneer je mensen centraal stelt in jouw contentstrategie, is de kans groot dat je veel beter gaat scoren in Google.

Content, keywords en zoekalgoritmes

Google heeft door de jaren heen verschillende updates uitgevoerd aan hun algoritme.

Twee belangrijke updates zijn erg belangrijk gebleken over hoe we denken over content en keywords:

  • Hummingbird: deze update gaf Google de mogelijkheid om volledige zoekopdrachten te begrijpen, niet alleen individuele zoekwoorden als onderdeel van een zoekopdracht. Het introduceerde ook het concept van semantiek, of verschillende trefwoorden rond een hoofdonderwerp. Het optimaliseren van uw pagina’s voor één zoekwoord van boven naar beneden is niet langer een rendabele SEO-tactiek. Het ziet er bovendien ook niet echt natuurlijk uit voor bezoekers.
  • RankBrain: deze update gaf Google de mogelijkheid om zoekopdrachten te begrijpen die nog nooit eerder waren gebruikt. Deze nieuwe zoekopdrachten werden gebruikt om te associëren met bepaalde onderwerpen. Zo konden ze dankzij machine learning zoekopdrachten ontcijferen en beter begrijpen.

Dus hoe beïnvloeden deze twee updates contentstrategieën?

Je moet je niet meer te fel focussen op zoekwoorden. Keywords kunnen bovendien soms misleidend zijn. Ze hebben mogelijks een hoog zoekvolume, maar missen specificiteit en waarde.

Neem de zoekopdracht email marketing als voorbeeld:
Het zoekvolume voor deze specifieke zoekopdracht is ongeveer 3.450.000.000.

Zelfs als je content schrijft die goed genoeg is om voor deze zoekterm hoog te scoren, hoeveel van dat verkeer zou dan relevant zijn? Hoeveel conversies zou je kunnen genereren? Waarschijnlijk niet veel.

De term email marketing is erg algemeen. Er is een duidelijk verschil tussen een term als email marketing en bijvoorbeeld marketing platform voor bedrijven via email.

Wat is het verschil? Intentie.

Het ene trefwoord is informatief, het andere is specifieker gericht. Specifiekere zoekopdrachten zijn waardevoller dan informatieve.

Je kan optimaliseren voor meer specifieke zoekopdrachten door je te richten op long-tail zoektermen. Deze specificiteit van zoekwoorden (zelfs als het zoekwoord een laag zoekvolume heeft) zal je helpen om relevantere inhoud te creëren en meer interessant verkeer naar jouw website sturen.

Je moet dus creatief te werk gaan met je onderwerp en trefwoorden onderzoek. Probeer te begrijpen hoe mensen zoeken en naar wat ze zoeken.

Waarom content belangrijk is

Het belang van content is niet te ontkennen om succes te hebben in SEO.

Zonder content is er geen online zichtbaarheid.

Om aan te tonen hoe belangrijk content is (en hoe belangrijk de selectie van keywords kan zijn voor de efficiëntie van content):

  • 60% van de zoekopdrachten bestaat uit vier woorden of meer.
  • Het gemiddelde aantal woorden voor een resultaat op de eerste pagina van Google is ongeveer 1900 woorden.

Hoe weten we wat mensen willen? Hoe weten we waar mensen naar gaan zoeken?

Geef mensen de content die ze willen

Als je goed oplet, zal je publiek je vertellen wat ze willen.

Enkele van de beste doelgroep hulpmiddelen zijn opgenomen in de zoekresultaten van Google:

  • Automatisch aanvullen.
  • Mensen vragen ook.
  • Gerelateerde zoekopdrachten.

Dit zijn allemaal vragen die mensen stellen als ze zoeken. Deze gegevens bieden goede tips om jouw content aan te vullen.

Door mindere content aan te pakken en vragen direct te beantwoorden, kan je de juiste content leveren aan zoekers. Dat is in wezen wat een zoekopdracht is: een behoefte. Het zal je ook helpen om jouw klanten beter te begrijpen.

Luisteren op social media

Social media bieden ook volop de mogelijkheid om te ontdekken wat de behoeften van jouw klanten zijn. Veel mensen gebruiken social media om te klagen, gebruik dit in jouw voordeel.

Besteed aandacht aan je eigen of aan concurrerende commentaar secties.

Waar klagen mensen over?

  • Klantenservice problemen.
  • Ze vinden geen openingsuren of een manier om in contact te komen.
  • Je producten of diensten.

Luister naar deze klachten en verbeter aan de hand hiervan je content.

Analyseer je concurrenten

Het analyseren van goed scorende concurrenten onthult veel over wat wel en niet werkt. Voer een content audit bij deze concurrenten uit en ontdek de hiaten in je eigen content.

Soms kan dit onderzoek confronterend zijn. Het zou kunnen dat je enkele dingen onder ogen moet zien. Maar het is het waard als je de behoeften van je klanten wil ontdekken.

Maak je website mobile first!

Goede content betekent ook optimale toegankelijkheid, ongeacht welk toestel de bezoeker gebruikt. Een goede mobiele ervaring van je website wordt daarom best zo snel mogelijk geladen.

Een manier om dit te doen, is door Accelerated Mobile Pages (AMP) te gebruiken, vooral als u sterk afhankelijk bent van mobiel organisch verkeer. Content hebben die razendsnel laadt, is gewoon een goede gebruikerservaring.

Langzaam ladende pagina’s kunnen mogelijk invloed hebben op uw SEO-prestaties – en uw bedrijfsresultaten. Test en optimaliseer hiervoor altijd!

Test al uw pagina’s als u twijfelt over uw mobiele ervaring. Gebruik elke tool die u kunt om de gebruikerservaring te optimaliseren.

Er zijn veel geweldige tools, waaronder Pagespeed Insights, die je kan gebruiken. Gebruik ze om probleemgebieden te identificeren, zoals hoe snel uw pagina’s worden geladen en weergegeven.

Negeer de mobiele optimalisatie niet, het behoort tot de de belangrijkste SEO succes factoren.

Maak van SEO een deel van jouw DNA

Optimaliseer uw content vanaf het begin, het zal je uiteindelijk veel kopzorgen besparen.

SEO is een proces, geen doel. Je SEO werk is ook nooit klaar.

Elke pagina kan worden geoptimaliseerd omdat er niet zoiets bestaat als een perfecte website-pagina. Je moet ze enkel minder imperfect maken.

Met andere woorden, je hebt niet de beste website ter wereld nodig. Je hebt enkel een website nodig die beter is dan je concurrentie.

Echte SEO succes factoren die je kan toepassen:

  • Optimaliseer je titels en metabeschrijvingen.
  • Gebruik leesbare- en zoekvriendelijke URL’s.
  • Optimaliseer video-inhoud.
  • Optimaliseer header-tags (h1, h2, h3, …).
  • Link naar diepere inhoud op je website.
  • Creëer en optimaliseer relevante inhoud

Al deze items lijken misschien no-brainers voor doorgewinterde SEO’ers. Maar het zou je verbazen hoe vaak websites niet deze meest elementaire dingen bevatten (bijvoorbeeld het gebrek aan title-tags op hun belangrijkste pagina’s).

Ook je navigatie en interne linkstrategie is belangrijk om de onderwerpen van je website door te geven aan Google.

Samenvatting SEO succes factoren

Als je van start gaat met SEO succes factoren, zorg er dan voor dat je in jouw strategie rekening houdt met deze gebieden:

  • Het creëren van zoekervaringen is het nieuwe SEO. Optimaliseer altijd en overal. Word eigenaar van de zoekresultaten, ook buiten de traditionele organische zoekresultaten. Wees aanwezig en wees relevant. Bouw vertrouwen op bij de mensen die naar uw merk zoeken, waar dat ook is.
  • Bouw content voor mensen, niet voor zoekmachines. Zo lever je geweldige digitale ervaringen en begrijp je je klanten beter. Concentreer je op de onderwerpen die mensen willen, in plaats van je zorgen te maken over zoekwoorden. Maak inhoud die rechtstreeks aansluit bij de vragen en pijnpunten van je doelpubliek.