Gebruiksvriendelijke website

Gebruiksvriendelijke website

Jammer genoeg zondigen nog enorm veel websites tegen de gebruiksvriendelijkheid van een website. De gebruiksvriendelijkheid is cruciaal voor het succes van elke website en mag daarom niet over het hoofd worden gezien. Het kan namelijk de prestaties van een website verbeteren en daarom ook de kans op succes vergroten.

Daarom is niet enkel een aantrekkelijk design nodig maar ook een onfeilbare gebruikerservaring. Een gebruiksvriendelijke website zal u onderscheiden van de concurrentie.

Bij webdesign is het essentieel dat uw bezoekers snel en gemakkelijk de informatie die ze nodig hebben vinden op uw website.

Er zijn talloze tips & tricks die de gebruiksvriendelijkheid van uw website kunnen verbeteren. Enkele eenvoudige aanbevelingen kan je hieronder vinden.

Mobile friendly

Al enkele jaren is het de trend dat mensen meer en meer hun smartphone gebruiken om te surfen op het internet. Daarom is het ontwikkelen van mobiel geoptimaliseerde website een noodzaak geworden.

Vanzelfsprekend is de eerste stap om te controleren hoe uw website wordt weergegeven op uw smartphone. Als bijkomstig hulpmiddel kan je ook via deze mobielvriendelijke test van Google je website testen op comptabiliteit.

Toegankelijk voor alle gebruikers

Een gebruiksvriendelijke website moet ook voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor blinden en slechtzienden, gehandicapten of ouderen. Deze specifieke gebruikers gebruiken doorgaans schermlezers om toegang te krijgen tot internet. Via verschillende eenvoudige webdesign technieken kan ervoor worden gezorgd dat uw website toegankelijk is via schermlezers.

Gestructureerde opbouw en navigatie

De manier waarop informatie op uw website wordt georganiseerd en gepresenteerd, is essentieel voor een goede gebruikerservaring. Zeker als we spreken over websites die een breed scala aan informatie aanbieden is het onmisbaar. Werk met categorieën en subcategorieën en presenteer alles zo dat bezoekers alle info snel terug vinden. Denk steeds vanuit het oogpunt van de bezoeker. Een sterk en goed vindbaar menu is daarom ook essentieel. Bij ons project voor kapperszaak Rbelle maakten we gebruik van een verticaal menu dat steeds zichtbaar blijft.

Sterk opgemaakte content die gemakkelijk kan worden gescand

De gemiddelde internetgebruiker scrolt door de inhoud van een webpagina in plaats van woord voor woord te lezen. Bezoekers hebben al gauw de neiging om snel door de belangrijkste delen van de pagina te bladeren om te bepalen of deze relevant is voor hun behoeften.

Het is daarom belangrijk om dit in gedachten te houden bij het opbouwen van de inhoud. Correct gebruiken van hoofdtitels, subtitels, paragrafen en opsommingen helpt om uw tekst op te splitsen. Hierdoor is het voor lezers gemakkelijker om te scannen.

PageSpeed Insights, test de snelheid van je website

Snelle laadtijd

Er is niets zo vervelend om te staren naar een leeg scherm terwijl je wacht tot je webpagina is geladen. Trage laadtijd is zelfs de belangrijkste reden waarom bezoekers een website verlaten. Een snelle laadtijd is daarvoor onmisbaar bij een gebruiksvriendelijke website. Ook Google zal je belonen voor een snelle laadtijd.

Er zijn verschillende online tools om de snelheid van je website te testen zoals Pingdom of PageSpeed Insights. Deze gratis tools geven ook suggesties om je snelheid te verbeteren.

Gemakkelijke navigatie

Een gemakkelijke navigatie is één van de belangrijkste aspecten om een gebruiksvriendelijk webdesign te garanderen. Een simpel bovenaan geplaatst navigatie menu is herkenbaar voor alle bezoekers en daarom onmisbaar geworden.

Je navigatie moet eveneens overzichtelijk zijn. Gebruik niet te veel menu-items. Een sub-navigatie werk in de meeste gevallen beter bij een website met vele pagina’s.

Navigatie is niet enkel een overzichtelijk menu, maar ook:

  • Een zoekfunctie.
  • Meerdere manieren om je content weer te geven, denk hierbij aan top-10 lijsten, meest populaire content, …
  • Op maat gemaakte 404-pagina.
  • Sterk gebruik van interne links.
  • Gebruiksvriendelijk header- en footer gebruik.

Bruikbare formulieren

Contactformulieren zijn een onmisbaar element op zakelijke websites. Ze laten bezoekers toe om contact op te nemen. Formulieren zijn ook de belangrijkste tool om leads voor je bedrijf te genereren.

Kortom, om het meeste uit uw site te halen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat formulieren voor iedereen gemakkelijk te gebruiken en te vinden zijn. Zo maakten we bij het project van Retail Office gebruik van een side panel met daarin het contactformulier.