Boven de vouwlijn

Interne links

Wat zijn interne links?

Interne links verwijzen je door naar pagina’s binnen je eigen website. Zo kan een interne link op jouw homepagina doorverwijzen naar de contactpagina. Deze zijn te onderscheiden van externe links, zij verwijzen je door naar pagina’s van een andere website.

Waarom zijn interne links belangrijk voor SEO?

Interne links helpen Google om alle pagina’s op jouw site te vinden, te indexeren en te begrijpen.

Als je ze op de juiste manier gebruikt, kunnen interne links pagina-autoriteit (= de autoriteit van een bepaalde pagina wordt uitgedrukt in een cijfer tussen de 1 en de 100) naar belangrijke pagina’s sturen.

Kortom: interne links zijn essentieel voor elke site die een hogere positie in Google wil.

Hoe van start gaan?

Gebruik keywords in je anchor tekst

Het is zelfs mogelijk om de anchor tekst van je interne link te voorzien van een exact keyword.

Google raadt u zelfs aan om trefwoorden in uw anchor tekst te gebruiken.

Als voorbeeld hebben we in de intro tekst van dit artikel een interne link geplaatst naar het artikel over externe links met als anchor tekst externe links. Die anchor tekst helpt zowel gebruikers als Google te begrijpen dat de pagina waarnaar ik verwijs gaat over externe links.

Normaliter zal Google je niet afstraffen bij het veelvuldig gebruiken van overeenkomende anchor teksten. Maar als we steeds dezelfde anchor teksten gebruiken kan dit niet zo gebruiksvriendelijk overkomen. Wissel daarom anchor teksten van interne links regelmatig af.

Link naar belangrijke pagina’s

Wanneer je naar een andere pagina op jouw website linkt, stuur je linkautoriteit naar die pagina.
Dit kan helpen om die pagina beter te laten rangschikken in Google.
Deze interne links zijn lang niet zo krachtig als links van andere websites. Maar ze helpen nog steeds.
Daarom is het slim om strategisch te linken naar belangrijke pagina’s.

Interne links

Dit gaat als volgt in zijn werk:

  • Allereerst, gebruik een link building tool zoals Ahrefs of Moz Pro.
  • Vervolgens zoek je achter de pagina’s die op uw website de meeste site autoriteit bezitten.
  • Uiteindelijk link je vanaf deze pagina’s naar pagina’s die je hoger wil doen ranken.

Als voorbeeld: enkele maanden geleden hebben we een nieuwe pagina gepubliceerd op onze website met daarin een overzicht van een nieuw project. Voor ons is dit een pagina met hoge prioriteit. Maar omdat het om een gehele nieuwe pagina gaat heeft deze vrijwel geen backlinks.

Allereerst hebben we via Ahrefs achter de pagina’s gezocht met de meeste autoriteit. Daarna hebben we internal linking toegepast van die pagina’s naar mijn nieuwe pagina.

Hierna hebben we gebruik gemaakt van keyword rijke anchor teksten.

Gebruik nooit dezelfde anchor tekst voor twee verschillende pagina’s

Dit brengt Google in de war, en dat wil je absoluut vermijden.

Een simpel voorbeeld, stel je hebt twee productpagina’s op je website. De ene gaat over rode wijn en de andere over witte wijn.

Twee verschillende product pagina's

Als Google ziet dat je met dezelfde anchor tekst naar beide pagina’s linkt zal Google denken dat ze over hetzelfde onderwerp gaan.

Dezelfde anchor tekst voor verschillende pagina's

Gebruik daarom andere meer omschrijvende anchor teksten.

Verschillende anchor tekst voor verschillende pagina's

Plaats links bovenaan je pagina

Het plaatsen van links bovenaan je pagina kan je bounce-percentage verminderen en zo bezoekers langer op je website houden.

Wat heeft dit met SEO te maken?
Als iemand een langere tijd op jouw website surft impliceert Google dit als een goed bevonden resultaat. De pagina moet dus een goed resultaat zijn voor dit zoekwoord.
Een langere sessietijd op jouw website verhoogt jouw ranking positie bij Google. Wanneer interne links bovenaan je website staan, geeft dit de bezoeker meteen de kans op door te klikken. Hierdoor spenderen ze meer tijd op jouw website.

Om een goed overzicht te verkrijgen van je site architectuur kan je jouw XML-sitemap raadplegen en interne links toevoegen waar nodig.