Local SEO

Local SEO

Wat is local SEO?

Local SEO zorgt ervoor dat je jouw producten en diensten meer zichtbaar maakt voor lokale klanten, op het exacte moment dat zij hiernaar op zoek zijn.

Google wil steeds zo relevant mogelijke resultaten tonen aan zoekers, ondermeer aangepast aan hun locatie. Het feit dat local SEO te weinig wordt gebruikt biedt anderzijds mogelijkheden voor jouw bedrijf. Als klein bedrijf maak je daardoor kans om door Google relevanter te worden gevonden dan grote spelers zoals bol.com of Amazon.

De doeltreffendheid van local SEO tonen we je in dit artikel.

Hoe kan local SEO het verschil maken?

Bij een zoekopdracht is er niet één zoekresultaat voor alle gebruikers, sterker zelfs: 95% van de zoekopdrachten geeft de gebruiker een uniek zoekresultaat. De locatie van de zoeker speelt daarin een essentiële rol.

De zoekresultaat pagina toont een local pack met drie resultaten: de drie meest relevante resultaten voor een (lokale) zoekopdracht, gemarkeerd op een Google Maps kaart en voorzien van alle belangrijke informatie omtrent het bedrijf. Een interessante tool die wij in dit verband regelmatig gebruiken is Local Falcon. Deze tool geeft via Google Maps de rankings van een zoekwoord weer op basis van locatie. Hierdoor kan je zien wat je ranking van je bedrijf is voor dat zoekwoord op de locatie van je bedrijf. Ook in een straal rond je bedrijf kan je de resultaten controleren.

Aangezien Google zijn zoekresultaten optimaal aanpast aan de intenties van zijn gebruikers zijn ze daarom ook afgestemd op een oplossing in de buurt van de gebruiker.

Local pack

De local pack wordt dus bepaald door de locatie van de gebruiker zonder dat de locatie in de zoekopdracht zat. Als jij Google voldoende duidelijke informatie gaf over de locatie van jouw bedrijf dan kom je sneller voor in een local pack.

Local SEO: Local pack

Waarom zou je tijd investeren in local SEO?

Local SEO bewijst vandaag de dag al belangrijk te zijn maar wordt in de toekomst nog belangrijker.

Ten eerste wil Google gebruikers zoveel mogelijk bij hun houden. Ze sturen gebruikers niet graag verder naar externe websites. Dit betrachten ze te bekomen door uitgebreidere antwoorden te geven op de zoekvraag van de gebruiker. Daardoor kan je Google beschouwen als je nieuwe startpagina. Door meer data (zoals je locatie) te delen met Google vergroot je de kans om goed te scoren in zoekresultaten. Intussen kan je best de SEO van je eigen website niet verwaarlozen. Er blijft immers een verband tussen de websites die goed scoren in Google en die getoond worden in het local pack.

Welke factoren beïnvloeden local SEO?

Er zijn uiteraard verschillende factoren die invloed hebben op local SEO. Wij overlopen de belangrijkste factoren gebaseerd op een onderzoek van Whitespark.

De meest belangrijke factor is Google Mijn Bedrijf. Neem volgende aandachtspunten mee als je wil scoren met local SEO:

  • Google Posts: De content en het gebruik van belangrijke keywords helpt Google om zoekwoorden te linken aan jouw bedrijf. Engagement met posts stimuleert je rankings. Daarnaast heb je een groot voordeel ten opzichte van je concurrenten aangezien niet veel bedrijven Google Posts gebruiken.
  • Google Q&A: Google voorziet voor elk bedrijf een Q&A rubriek. Hierin kan iedereen vragen stellen over jouw bedrijf alsook beantwoorden. Neem veelgestelde vragen zelf op in je Q&A-pagina. Door zelf deze vragen en antwoorden te publiceren verzeker je de relevantie en correctheid.
  • Post foto’s en video’s: de titel is zelf verklarend. Foto’s en video’s geven gebruikers een eerste indruk van je bedrijf. Werkelijk onmisbaar.
  • Bedrijfsbeschrijving: De beschrijving kan maximum 750 karakters lang zijn en enkel 250 karakters worden getoond. Daarom is het belangrijk om in dit korte introductie tekstje de juiste keywords en locatie te verwerken.
  • Nieuwe velden: Geef potentiële klanten zoveel mogelijk info over je bedrijf (naam, adres, telefoonnummer, website, openingsuren, …).

Local SEO: Google My Business

Daarbij komt dat ook reviews een belangrijke rol spelen in local SEO. Erg veel consumenten lezen namelijk reviews en beoordelen daarbij de betrouwbaarheid van het bedrijf.

Deze punten spelen daarbij een grote rol:

  • Het overgrote deel van de consumenten wil minstens 4 sterren zien om een review positief te vinden.
  • Zowel kwantiteit als kwaliteit is van belang als het aankomt op reviews.
  • Ook hier spelen keywords weer een rol. Vraag geen algemene review van je klant maar laat ze specifiek over een dienst of product spreken.
  • Beantwoord ook je reviews, dit toont je engagement als bedrijf.
  • Stimuleer reviews door bijvoorbeeld een kortingscode te koppelen aan het schrijven van een review.
  • Niet enkel Google-reviews zijn belangrijk, maar ook op andere platformen zoals Trustpilot of Facebook.